رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

بداية الزوال.. أحمد مكى يعلق على الحرب الإسرائيلية على غزة: جيش الشيطان

أحمد مكي
أحمد مكي

علق الفنان أحمد مكي، على الحرب الإسرائيلية على  قطاع غزة، وذلك للمرة الأولى منذ بدء الحرب على صفحته الشخصية عبر موقع "فيسبوك".

وقال أحمد مكي، في فيديو قام بنشره عبر صفحته الشخصية بموقع "فيسبوك"، إن ما يحدث من جيش الاحتلال الإسرائيلي من قصف وقتل للأطفال الأبرياء والسيدات في قطاع غزة توجد له آيات بالقران الكريم، تكشف عن نهاية الصهاينة.

وأضاف، أن الله أرسل للمؤمنين آيات من خلال القرآن تكشف ما يمر على البشر خلال الوقت الجاري، قائلًا: "وعد الله حق وعمره ما يخلف بميعاد أبدًا، إحنا لازم ناخد بالأسباب دلوقتي لأن الوقت حساس يا تاخد طريق الله يا تاخد طريق الشيطان".

وتابع: "فيه حديث عن النبي عليه أفضل الصلاة والسلام، مبهر بصراحة، وهو بيوصف الحالة بظبط توشك الأمم أن تداعى عليكم، كما تداعى الأكلة إلى قصعتها، فقال قائلًا، ومن قلة نحن (عن قلتهم) قال، بل أنتم يومئذ كثير، ولكنكم غثاء كغثاء السيل، تشبيه عبقري: الغثاء هو كل  شيء بيطفو فوق، ولينزعن الله من صدور عدوكم المهابة منكم، وليقذفن الله في قلوبكم الوهن، فقال قائل: وما الوهن، قال: حب الدنيا وكراهية الموت، والاتنين لا يجتمعوا في شي واحد، لأن الحب وكراهية الموت ربنا ما يكتبهمش أبدًا مع فكرة الإيمان لإن اللي عنده إيمان حقيقي من جواه هيكون حابب وبيتمنى أن يسشتهد في سبيل الحق والحق الله".

وأكمل: "أنا لا أدعي أبدًا أني رجل دين ولا بدعي إني مثالي بالمرة بالعكس أنا إنسان بسيط وأقل من البسيط بكتير، إنسان بستغفر وأكيد ليا أخطاء في حياتي ندمان عليها وبدعي ربنا يغفر لي وربنا يهديني ويهديكم جميعًا".

 

أُكلت يوم أُكل الثور الأبيض

وأردف: "في قصة أنا فاكرها كويس جدًا كانت مؤثرة على نفسيتي من وأنا طفل، كان اسمها أُكلت يوم أُكل الثور الأبيض، القصة دي بتحكي الواقع بالملي مرعبة، هو هو الواقع بتاعنا، واللي مذاكرين الدين كويس عندهم عارفين أن الحركة اللي بيعملوها الصهاينة دلوقتي دي، دي بداية الزوال ده وعد ووعد الله حق وعمره ما يخلف ميعاده ولازم ناخد بالأسباب ودلوقتي وقت حساس يا تاخد طريق الله أو طريق الشيطان، والصهاينة جيش الشيطان".