رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

«مكنتش بحقق التارجت».. حاتم صلاح يروى معاناته فى العمل قبل دخوله عالم التمثيل

ستوديو

قال الفنان حاتم صلاح، صاحب شخصية نفادي في مسلسل الكبير أوي الجزء السادس إنه لم يقرر العمل بالتمثيل بعد التخرج، معقبا: "شوفت ناس كبيرة في السن عدت الـ35 سنة وكانوا بيجوا الجامعة يكملوا دراستهم، ومكنوش لسا عملوا حاجة في التمثيل".

وأضاف الفنان حاتم صلاح خلال لقائه ببرنامج معكم مع الإعلامية منى الشاذلي، المذاع عبر فضائية cbc، أن التمثيل يسرق العمر، متابعًا: "مكنتش عايز أوصل لـ36 سنة وما أكونش لسا عملت حاجة، أو لسا باخود مصروف من أبويا". 

عمله في المبيعات 

وأوضح أنه قرر أن يمتهن مهنة تجلب له دخلا، خاصة أنه لن يستطع دخول الوسط الفني، معقبا:" قولت في البداية مش هشتغل في التمثيل، هروح أشتغل سيلز في شركة تأمين لكن طبعا ما نجحتش فيه، لأن كان فيه تارجت وأنا عمري ما حققت التارجت".

وأشار إلى أنه بعد ذلك عمل في الشحن البحري والجوي، متابعا: "كل شغلانة كنت بقعد فيها 3 شهور ويمشوني، لأن السيلز بيقبض أول ٣ شهور، بعد كده تارجت، فأنا معاكم أول 3 شهور اللي فيهم قبض، لكن هتقولولي تارجت هقولكم مع السلامة لأني مش عارف أحققه، وقعدت في شركة التأمين 3 شهور وبعت بيعة لواحدة صاحبة أخويا".

عمله في الإخراج 

وأكد أنه قرر أن يعمل كمساعد مخرج حتى يقتحم الوسط الفني، ولذلك عمل مع المخرج محمد ياسين في موجة حارة، لافتا إلى أن مساعد المخرج “شغلانة صعبة جدا”، معقبا: "24 ساعة مافيش نوم، لكن قلت أتعلم وأشوف الناس بتمثل في اللوكيشن إزاي".

ولفت إلى أنه عمل أيضا مع المخرج رامي إمام، ثم قرر بعد ذلك ألا يعمل في الإخراج، معقبا:" قررت إني مش هشتغل في الإخراج أبدا، زي ما قررت إني مش هشتغل في السيلز، واتجهت للتمثيل".