رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

أول سيدة تحصل على ميكروباص من مبادرة إحلال السيارات: «العربية جديدة وقسطها ولا حاجة»

ستوديو

أكدت سناء عبدالوهاب أول سيدة تستلم  سيارة ميكروباص في المبادرة الرئاسية لإحلال المركبات المتقادمة، أنها عرفت بالمبادرة من حديث الرئيس عبدالفتاح السيسي عنها، في التليفزيون، ثم تقدمت بالأوراق المطلوبة حتى حصلت عليها.


وقالت عبدالوهاب خلال لقائها مراسلة برنامج «صباح الخير يا مصر»، المُذاع على القناة الأولى، والفضائية المصرية، من تقديم الإعلاميين محمد الشاذلي وبسنت الحسيني: "بعد تقديم الأوراق حصلت على الموافقة المبدئية من الشركة، ثم جاءني مندوب من البنك لإجراء الاستعلام، بعدها تحدث إليّ صاحب المصنع وأكد لي أن الاستلام سيكون في هذا الشهر".


وأضافت: "أي حد معاه عربية هيعرف الفرق بين القديمة والجديدة، القديمة بتاخد فلوس كتير عشان تقف على رجلها، إنما الجديدة هتريحنا وخاصة إنها بتساعد في دخل البيت، مشيدة بدور الصفحة الرسمية للوزارة والتي ساعدت في تقديم كافة المعلومات".


وعن مميزات المبادرة، واصلت:" العربية جديدة وقسطها يعتبر ولا حاجة بالنسبة للدخل بتاعها، أما عربيتي القديمة فكانت بتعطل كل يوم والتاني"، ناصحة ملاك السيارات القديمة بإحلال سياراتهم: "كل اللي عنده عربية قديمة طلع عينه في تصليحها وتوضيبها، لكن العربية الجديدة مفيهاش مشاكل وبنتعامل مع شركة".