رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

زينب غريب عن حصولها على جائزة «أفضل ممثلة»: «الحرمان سبب نجاحى»

ستوديو

نشرت الفنانة زينب غريب، صورة لها عبر حسابها الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات، "إنستجرام"، عبرت فيها عن سعادتها بحصولها على جائزة أفضل ممثلة في 2020 عن دورها في مسلسل بـ"100 وش"، موضحة أبرز الصعوبات التي واجهتها خلال مشوارها الفني.

وعلقت عليها قائلة: "دايما بيقولوا الحرمان هو إن فيه حاجات متقدرش تجربها، الحقيقة إن الحرمان هو إنك تجربها وترتبط بيها ويمكن تلاقي نفسك فيها، وبعدها تتاخد منك، على مدار أربع سنين فاتوا من بعد تجربتي في مسلسل سجن النسا وأنا بعاني من رفض أهلي بطرق مباشرة وغير مباشرة إني أمثل بسبب خوفهم عليا من مواجهة الأعراف والكود المجتمعي اللي مبيشجعش عمل المرأة في السينما.. وأحارب شوية وأتناقش شوية وأعيط شوية".

وتابعت: "لحد اليوم اللي عرفت فيه إني ممكن حياتي تنتهي، وساعتها اخترت التمثيل، وبعدها التمثيل اختارني في مسلسل "بـ 100 وش".. وكان وش السعد عليا، وعلى علاقتي بأهلي واللي من بعدها بقوا بيساندوني إني أكون على طبيعتي وإني أكافح ورا حلمي اللي لسه في أوله، وساعتها عرفت إنها هتكون بداية ومسئولية للي جاي".

يذكر أن مسلسل "بـ 100 وش"، حقق نجاحًا كبيرًا في سباق دراما رمضان الماضي، وهو من بطولة آسر ياسين، نيللي كريم، مصطفى درويش، إسلام إبراهيم، دنيا ماهر، زينب غريب، محمد عبدالعظيم، شريف دسوقي، ومن إخراج كاملة أبوذكري، وإنتاج جمال العدل.