رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

سميحة أيوب: ندمت على طلاقى من محمود مرسى

محمود مرسي
محمود مرسي

روت سيدة المسرح العربي الفنانة سميحة أيوب، كيف التقت بالفنان محمود مرسي، وكيف أحبا بعضهما لمدة عام ونصف العام دون أن يبوح أحدهما للآخر بكلمة.

وقالت سميحة أيوب خلال لقائها مع الإعلامي محمود سعد في برنامج "باب الخلق" المذاع عبر فضائية "النهار"، إنها التقت بالفنان محمود مرسي في باريس، ومرت بهما لحظة، ونزلت فسأل الحاضرين عنها، فقالوا "سميحة أيوب، ممثلة مسرح، فرد بتعجب معانا حد بالشكل ده؟".

وأضافت: "الموقف الثاني  مرة بأفتح الجورنال، وجدت إن محمود مرسي استقال لأنهم طلبوا منه يعمل حاجة ضد مصر وقت العدوان الثلاثى على مصر، فرفض واستقال، وقتها قلت لو أتجوز واحد زي ده".

وأردفت: "بعد ذلك عملت معه في الإذاعة، وكان يعطي ملاحظات ويوزع الأدوار، استفزه إني مبكتبش وراه، وقال أنا هأوريها، تاني يوم اللي كتبوا الملاحظات معملوهاش وأنا عملتها، فانبهر، وقال لي متشكر مكنتش اعرف إن عندنا ممثلات عظام، وأنا أعجبت به من شرحه للشخصيات".

وتابعت: "بقيت أبقى مبسوطة لما أشوفه، وهو يسرق نظرة، سنة ونص نبص لبعض، واقعين في حب بعض، بدون أي كلمة، لحد ما زميل مرض رحت أزوره لقيت محمود مرسي، وأنا نازلة قال ست سميحة، ممكن توصليني آخر الشارع، قلت في بالي أوصلك للهند، ووقتها قالي معجب بيكي جدا، قلت له وأنا معجبة بيك، قال لي غريبة إن بنت مصرية تقول، عادة بيكدبوا".

وكشفت سميحة أيوب، عن أنها لم تندم على أي شيء في حياتها مطلقا إلا على موافقتها على الطلاق من محمود مرسي، عندما طلب منها أن تقل من عملها، قائلة:"ندمت إني متنازلتش عن شغلي، ورضيت بالطلاق من محمود مرسي، كنت بأشتغل 24 ساعة بأعمل سميحة أيوب، وقلت له إحنا بلد ذاكرتها ضعيفة لو قعدت شوية هتنسي".