رئيس مجلس التحرير
د.محمد الباز

«بالليل رقص والصبح في الحرم».. هجوم على عمر كمال بسبب صورة جديدة

عمر كمال
عمر كمال
طباعة
أثار الفنان الشعبي عمر كمال، الجدل حوله بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي، بعدما نشر صورة له وهو أمام الحرم المكي، مهنئًا المسلمين بذكرى مولد نبي الرحمة محمد خاتم الأنبياء.

وانقسمت الآراء حوله فالبعض يرى أن ما يقدمه هو طبيعة عمل ولا يوجد علاقة بين ما يقدمه وبين شخصه، وأن علاقة العبد بربه لا يعلمها سوى الله، والبعض الآخر يرى أنه يعمل مع الراقصات ولا يجوز له نشر أي محتوى ديني فهو غير لائق مع ما يقدمه.

وعلق الفنان عمر كمال على اللغط الحاصل بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي عبر حسابه الرسمي على "فيسبوك"، قائلًا: "منزل بوست بهني الناس بمناسبة إني واحد مسلم بقول لا إله إلا الله محمد رسول الله.. ملهوش علاقة بشغلى.. وده يوم في الحرم بعمل شعائر دينية لربنا اللى علاقتي بيه محدش ليه دعوة بيها.. إيه علاقة فيديو شغلي بإنى أهني الناس بمناسبة دينية بما إنى مسلم.. ولا هتشيلوا من عليا صفة مسلم وتكفرونى ومش من حقى كمان أحتفل بالرسول اللى أنا مؤمن بيه وطلعت بحبه بالفطرة".

وجاءت أبرز التعليقات الرافضة لموقفه: "هو انت ازاى بتعمل حج أو عمرة بفلوس انت اصلا مكتسبها من ورا الرقاصات، أو من ورا الأفراح والخمور، ربنا يصلح حالنا وحالك وحال الجميع".

فيما جاءت التعليقات المؤيدة له: "يا أهل الخير العلاقة بين الإنسان وربنا محدش فينا يقدر يدخل فيها أبوس ايديكم ياريت ندع الخلق للخالق ونركز في حياتنا وبس عندك كلمه حلوه قولها معندكش اسكت وسيبو الناس تعمل اللي هي عايزاه كل واحد وخياله.. وكل سنه وانت طيب يا عمور وربنا يوفق".

إرسل لصديق

التعليقات