رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

المخرج تامر الخشاب يكشف فبركة الإخوان التظاهرات (فيديو)

ستوديو

نشر المخرج تامر الخشاب، فيديو يكشف فيه تزييف إعلام الإخوان التظاهرات، حيث استعانوا بفيديوهات قديمة من التظاهرات ضد الرئيس الراحل محمد مرسي، وقاموا بوضع صور السيسي عليها، لتظهر كأن المتظاهرين يطالبون برحيل الرئيس عبدالفتاح السيسي.


كما وضعوا تأثيرات ضوئية على صورة الرئيس عبدالفتاح السيسي، والتي كانت معلقة في ميدان التحرير، لتبدو وكأن المتظاهرين يحرقونها.


وقال المخرج تامر الخشاب، إنه بعد فشل كل محاولات الحشد من قبل إعلام الإخوان، والذين يصابون بالإحباط، يبدأون فبركة فيديوهات يدّعون فيها نجاح الحشد.


وأضاف: "وكل شهر يطلعوا هاشتاج باسم جديد.. ارحل انزل اطمن، يبقى نصف ساعة فقط لأخذ اللقطة وينتهي".


وعلق الخشاب، على الفيديو، قائلا: "هانعمل مع بعض تجربة عملية، اكتب عاليوتيوب مظاهرات ضد السيسي، هايطلعلك حوالي 500 فيديو كلها مظاهرات حاشدة ضد السيسي، بعد ما تتفرج عليها اسأل نفسك سؤال واحد، إنت شوفت كام مظاهرة من دي في الحقيقة ضد السيسي؟! ولا واحدة صح؟، لإنهم كدابين ومش عاوزين مصر تنضف، لكن على جثثنا".


وأردف: "عاوزين تشوفوا مظاهرات حقيقية؟ روح رئاسة الحي اللي إنت ساكن فيه وشوف طوابير الناس اللي رايحة تقدم على التصالح وتقنين أملاكهم سواء شقق أو محلات، لأنها فرصة مش هتتكرر إن المخالف يقنن وضعه ويخرج من ابتزاز ورشاوي موظفين الحي، وكمان هيعلي قيمة أملاكه لأنها هتبقى مترخصة وباسمه".


لمشاهدة الفيديو اضغط هنا