رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

«مؤخر الصداق كام».. جملة أزعجت نور الشريف لحظة عقد قرانه على بوسى

ستوديو

تحدث الفنان نور الشريف في حوار سابق عن ذكريات جمعته بالفنانة بوسي والسمات الشخصية لكل منهما قبل الزواج وبعده.

تصوير نور الشريف  لـ«بوسي»

وقال النجم نور الشريف خلال لقاء سابق مع الإعلامي طارق حبيب عبر فضائية ماسبيرو زمان، عن صور التقطها للفنانة بوسي وكان يركز فيها على أجزاء معينة منها: "الواحد لما يحب واحدة يصور وجهها مثلا، وليس تصوير للمكونات الفنية". 

وأضاف: هناك صور التقطتها لبوسي وركزت فيها على عيونها فقط، وأخرى على صوابع يديها، كما أن هناك صورة تستند فيها على تمثال، كنت أصورها لها بهذه الطريقة بسبب عملي مع المخرج سعيد مرزوق في أول فيلم أخرجه لي "زوجتي والكلب"، لافتا إلى أن سعيد مرزوق كانت من هواياته أن يجعل في مقدمة الكادر شيء، على سبيل المثال يكون الوجه غير صريح، وبالتالي معظم الصور التي صورتها لبوسي بهذه الطريقة فيها تأثير كبير لسعيد مرزوق عليا. 

عقد الزواج أهم ورقة في حياة نور الشريف 

وعن وصفه للزواج، قال النجم نور الشريف: "الزواج لحظة صعب إن الواحد يتكلم عنها بسهولة، يعني تلاقي شاب يقولك أنا بحب فلانة، وفلانة دي عجباني ولازم أتجوزها، لكن ما بيحسبش اللحظة اللي هيتجوز فيها".

وتابع:"صورة زواجي أنا وبوسي لحظة قطع التورتة في شقة أختها هدى، مر قبلها لحظات عجيبة، وهي إني بنقل الدبلة من يدها اليمين إلى يدها الشمال، لا تتصور كم التوتر اللي كنت فيه، مكنتش شايف إيديها ولا شايف الصباع اللي هحط فيه الدبلة، وكان فيه ناس بتزغرط، فبوسي قالت لهم ما تزغرطوش وإلا أسيب الفرح وأمشي". 

وأردف: "الجواز لحظة اختيار عجيبة، ويا ويله اللي يكون حظه وحش في الجواز".

وعن وصفه لصورة توقيعه على عقد الزواج، قال: "بتحس إنك بتمضي أهم ورقة في حياتك، لكن فيه إحساس شخصي ضايقني وهو إن ساعة ما الواحد بيجي يتجوز، المأذون بيسأل مؤخر الصداق كام، معقبا: "جملة مزعجة جداـ وكأنه بيلفت النظر إن العلاقة دي ممكن تفشل.. لكن الحمد لله ربنا يديم عليا السعادة اللي أنا فيها".