رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

أهالى الوراق يكذبون محمد ناصر.. وسيدة: «الخروج من الجزيرة كان فرصة عمرى»

ستوديو

كشف محمد إبراهيم الصحفي بجريدة الدستور، في تحقيق تلفزيوني مصور، آراء أهالي جزيرة الوراق، الذين باعوا شققهم وأراضيهم في الجزيرة، وانتقلوا لأماكن أخرى.

أحد أهالي الوراق: بعت 50 فدانا واشتريت بدالهم

وقال وليد عبدالشافي من أهالي جزيرة الوراق، في الفيديو الذي عرضه الدكتور محمد الباز، في برنامج "آخر النهار" المذاع عبر فضائية "النهار": "كنت أمتلك 50 فدانًا بعتهم وأخذت فلوسي، وأخذت أراضي، وأعطيت المستأجرين تعويضات بخلاف تعويض الدولة، وخدتهم معايا".

وأردف: "عندي أرض من سنة 1940، كل أهل الجزيرة عارفين إننا كنا بنشتري أراضى". 

 

أحد أهالي الوراق: بيتي كان صغير والحياة ضيقة

 

حسن سعد، مواطن آخر من أهالي الوراق، قال: "البيت بتاعي كان صغير، مفيش مجال للتوسعة، الحياة ضيقة، بالنسبة لناس تانية الأمور كانت كويسة، لكن أنا أول ما لقيت فرصة رحت للجهاز بعت البيت، ادوني الفلوس، وقدمت على سكن بديل، قدمت على شقة، فرشوهالي، وهدفع ثمنها على أقساط دون فوائد لمدة 3 سنين، والوحدة ثمنها 255 ألف جنيه". 

 

 

سيدة من الوراق: كان نفسي أخرج من الجزيرة من زمان ومكنش فيه فرصة

 

حنان حسين من جزيرة الوراق، أعربت عن سعادتها للخروج من الجزيرة، وقالت في اللقاء: "معايا 3 أولاد، بعت بيتي وجيت قعدت هنا، كان قدامنا اختيارات نمشي ونرجع تاني، أو ننتقل، وأنا ما صدقت أنقل، المكان كان بيئة مفيش نظافة، ناس كتير تعبت من المياه هناك، وفيه ناس كثير اختارت تخرج وترجع".

وأردفت: "اخترت أغير مكان ومدارس، ونقلهم مستوى تاني، عجبني فكرة إن فيه فرصة أنقل لمكان أحسن، كان نفسي أجي أكتوبر من زمان، لكن مكنش فيه فرصة، ولقيتها فرصة أحصل على شقة بأقساط دون فوائد بعكس مبادرة التمويل العقاري، الشقة بـ250 ألف يدفعوا على 3 سنين أقساط، وهيجيبوا لنا العفش".

وردت على ما يتردد على القنوات المعادية وادعاءات محمد ناصر، قائلة: "الخروج من جزيرة الوراق فرصة أطور من نفسي وأعيش في مستوى أحسن".

وأكدت حنان أنه لا صحة لما يتردد عن هدم البيوت فوق رؤوس أصحابها، قائلة: "البيت اللي بيتهد هو البيت اللي صاحبه باعه، محدش بيته اتهد عليه، محصلش نهائي، مطلبوش من حد يخرج من بيته، أنا بخرج وأشيل الأبواب والشبابيك".