رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

السيسى لطلاب الكلية العسكرية: «لازم تسمع للجندى وتراجع نفسك لو تطلب الأمر»

ستوديو

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسالة لطلبة الكلية الحربية، يحثهم من خلالها، على تحمل المسئولية والتواصل المستمر مع من يقودونهم.

وقال الرئيس السيسي، خلال لقائه طلبة الكلية العسكرية: “عندك عدد من الجنود أنت مسئول عنهم، أو في أي موقع عندك ناس تقودهم وتدير عملهم، مهم أوي تكون على تواصل معهم، تتكلم معاه وتسمع منه، مش إنت بس اللي تتكلم هو يتكلم كمان، علمه إنه يتكلم مسئولية كبيرة جدًا، في أي موقع وفي الجيش تحديدا، لأنكم تقومون بمهمة كبيرة أوي حماية وطن بحجم ومساحة مصر”.

وأردف: "متعلق في رقبتنا ورقبتكم، إوعى تفتكر الالتزام ده بسيط، أو تتصور إنك قائد برتبة ملازم حاجة  بسيطة، ده عظيمة جدًا، وهذا هو قوام القوات المسلح، مهمتك مش قليلة ومش بسيطة، مهمة في منتهى الأهمية، البداية الحقيقية للتواصل والمسئولية المباشرة والكفاءة الحقيقية للقوات المسلحة".

وتابع: "أنت مسئول عن معرفة وتدريب وعلم كل فرد تحت قيادتك، ولم نترك شيئا في بناء الشخصية العسكرية المصرية إلا وعملناها، إحنا في تطوير مستمر، إوعى تتصور إنك لما تعمل موضوع متعملش إعادة تقييم لما بذلته، وتتصور إنه الصح اللي مفيش بعد منه، لازم اختبرها كل شوية، ولو محتاجة تطوير يكون عندي الشجاعة إني أقول محتاجين نطور ده بالدراسة".