رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

أمين الفتوى: عدم الإنفاق من الكبائر.. «واللى مش قادر على الزواج ميتجوزش»

عمرو الورداني
عمرو الورداني

انفعل الدكتور عمرو الورداني، أمين الفتوى بدار الإفتاء، على الهواء بسبب شكوى سيدة من زوج ترك زوجته وابنته دون نفقة، وكلما تواصلوا معه يرد بأنه لن يأتي.

وقال الورداني، خلال تقديم برنامج "ولا تعسروا" المذاع على القناة "الأولى": الزواج مش عزومة ولا مزاج، ما يفعله تفريط في الواجبات، وإهلاك النفس يدمر حياته وعلاقته بالله، الزواج نعمة من نعم ربنا، ومن كفران النعمة التخلي عنها، الزواج ليس فقط متعة وسعادة".

وحذر الورداني، من وباء منتشر بين الأزواج، قائلًا: "فيه وباء إن الزواج اللي ميعجبنيش اسيبه؟، ده وباء لا علاقة له بالزواج، مش بتشتري حاجة من السوبر ماركت، متعجبكش ترجعها، بلاش نبهدل بعض، فيه أزواج في الأول محبوش زوجاتهم، بعد كده حس إنها نقطة النور في حياته".

 

الورداني يحذر من عدم الإنفاق على الأبناء: النبي خصيمكم

 

ووجه الورداني، رسالة للزوج، قائلًا: "لا تقصر في الزواج، النبي يقول من أعظم الإثم أن يضيع الرجل من يعول، يعني من الكبائر، الزواج لو معدلش دماغك المشكلة في دماغك وعقلك مش الجواز، أنت أناني، لازم تتقي الله في بيتك، واللي مش قادر على الجواز ميتجوزش، أحسن يبقوا من غير زواج عن أن يدمروا الآخرين".

وأردف: "لو عندك مشكلة اتدرب قبل الزواج، واللي مش قادر على الزواج ميتجوزش، لكن لا تكونوا فتنة للناس، اتقي الله، ولازم تطلب السماح من الأولاد، لو مصرفتش عليهم هيحاسبوك يوم القيامة، وهذا ليس لاستعداء للأبناء على الآباء، ولكن لرد عقل الآباء، والنبي هيكون خصيم من يضيع أهله وأولاه".