رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

أحمد جمال يكشف عن أغرب موقف فى حياته وسر عدم ارتباطه حتى الآن

ستوديو

قال الفنان أحمد جمال، إن الأغنية عبارة عن أربعة أضلع، كلام، لحن، توزيع، غناء "صوت المطرب"، لافتًا إلى أنه أحيانًا صوت المطرب ضلع مهم جدًا لأن هناك أسماء تنجح أغاني، وفي أغاني بتنجح أسماء يعني أغاني مع حد مش معروف بتنجح.

وأضاف، خلال لقائه مع الإعلامي رامي رضوان، ببرنامج "مساء dmc "والمُذاع عبر قضائية dmc، مساء السبت، أن العنصر المهم في الأربعة أضلع الآن هو عنصر التوزيع "المزيكا" متابعًا: "حط الأغاني واللحن علي جنب لأن في أغاني دلوقتي إنت مش فاهم هما بيقولوا إيه بس المزيكا صوتها حلو".

وأشار إلى أنه حاليًا التوزيع شايل 80% من الأغاني، وأنه من الممكن أن يتغير هذا الوضع ويرجع إلى أيام اللحن لما كان بيتحط علي أي حاجة بينجح.

بيشدني في البنت ضحكتها عشان كدا عملت "اضحكي"

وأجاب عن سؤال “إيه الحالة إللى بتحط نفسك فيها عشان تغني أغنية رومانسية؟”، قائلًا إنه أحيانًا توجد أغاني تعبر عن حالى حقيقة موجودة، ومن الممكن أن يكون المؤلف هو من يعيشها لتنتقل للمغني، متابعًا: "كأنك إنت اللي عايش القصة معاه، تقدر تقتبسها من المؤلف اللي عايشها، في أغاني تانية موضع الأغنية نفسه وصلك إحساس حلو، زي أغنية اضحكي أنا لم حد سألني إيه إلا بيشدك في البنت قولتله ضحكتها فعملت أغنية اضحكي، ساعات إنت بتعمل حدوتة لنفسك عشان تعيش جواها".

وعن سر عدم ارتباطه حتي الآن، أوضح أنه كان هناك مشروع خطوبة ولم يكتمل منذ 3 سنوات، ليركز في الشغل والعمل والمزيكا، متابعًا: "كنت حابب آخد فاصل، وأعتقد مع الزن اللي حاصل من البيت، مفيش حد متجوزش في العيلة غيري".

نصيحة إنجي المقدم لأحمد جمال

ووجه الإعلامي رامي راضوان سؤالًا لإنجي المقدم بما تنصحي أحمد في خطوة الزواج؟، لترد قائلة: "لا دا أنا خيبة أوي في الموضوع دا، بس خليك منفتح وعندك استعداد هتجتذب حد، متقفلش نفسك، حب الحب، متقفلش نفسك على حاجة معينة، الجوهر ارتباط روح دون تخطيط، نصيبك هيصيبك".

وعن أغرب موقف، قال: "روحت فرح غلط شغل يعني، في نفس الفندق بس قاعة تانية، ولقيت حد من الزملاء المغنيين بيغني، بيبقي في فاصل بينهم، وقفت كدا لسه مش مدرك إني دخلت غلط، وفجأة بعد ما اتصورت مع نص الفرح لقيت الفرقة بتكلمني إنت فين بقالنا ساعة العريس والعروسة مستنينك".