رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

لماذا كان محمد عبدالوهاب يقدم ساعته نصف ساعة؟.. تعرف على السبب

محمد عبدالوهاب
محمد عبدالوهاب

عرف الفنان الراحل محمد عبدالوهاب بدقته والتزامه الشديد في كل أمور حياته سواء الخاصة أو الفنية، فلم يكن النجاح الذي حققه مبنيًا على فراغ حتى جعل منه موسيقار الأجيال وهو اللقب الذي لم ينافسه أحد عليه حتى الآن.

 

وفي أحد الحوارات التي جمعته بالإعلامي مفيد فوزي، لاحظ الأخير ارتداء محمد عبدالوهاب لساعة يد غير مظبوطة فطلب منه أن يظبط وقتها ليفاجئها الأخير بقولة: "لا ده أنا أحب إنك أنت اللي تظبط ساعتك على ساعتي".

فلسفة محمد عبدالوهاب مع احترام المواعيد

ليرد مفيد فوزي: "ليه ؟!، فأكد محمد عبدالوهاب بأنه هو من قدمها نصف ساعة، ورد على سؤال "فوزي" عن الحكمة في ذلك، قائلًا: "الحكمة اني احترم مواعيدي لأن مفيش حاجة بتتعبني قد المواعيد وبالذات لما حد يقولي هفوت عليك قبل الضهر، يعني إيه قبل الضهر؟! قبل الضهر يعني من الفجر لغاية الساعة 12 يعني افضل مستنيه 8 ساعات؟!.. أو مثلا يقولي هفوت عليك قبل العصر، طب يعني ايه قبل العصر؟! من الضهر للعصر 3 ساعات ونص، استناه 3 ساعات ونص؟!.. أو يقولي هفوت عليك بعد العِشا، يعني من بعد العِشا لحد نص الليل أفضل أنا مستني كل ده ؟! مفهمش أنا الكلام ده".

 

وتابع: "أفهم انك تقولي مثلا هجيلك الساعة أربعة أو الساعة خمسة وتلتزم بالميعاد وعشان التزم أنا كمان بمواعيدي مقدم ساعتي نص ساعة عشان لو عندي ميعاد أصل قبله".