رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

بعد تعرضها للتحرش.. سالى عبدالسلام تتصدر تريند جوجل

ستوديو

تصدرت الإعلامية سالي عبدالسلام مؤشرات الأكثر بحثًا على موقع "جوجل"، بعدما أعلنت عن تعرضها للتحرش، في مقطع فيديو عبر حسابها على موقع تداول الصور والفيديوهات "إنستجرام".

 

وتعرضت الإعلامية سالي عبدالسلام للتحرش داخل سيارتها وهي تحتسي مشروبًا من أحد الكافيهات، حيث قام أحد الأشخاص بسؤالها عن شاحن للهاتف وعندما رفضت حاول مضايقتها محاولًا إدخال رأسه من نافذة سيارتها.

 

وعلقت سالي على الفيديو قائلة: "ده واحد وأنا قاعدة من شوية في العربية ومنزلتش حتى بشرب كوفي أنا وريم صاحبتي في البنزينة اللي جمب بيتي جه يستظرف معاكي شاحن رديت بكل أدب لا وداخل بدماغه يشوف بعدها أنت مضايقة ليه، قولت له حاجة متخصكش واتفضل أمشي، لاء متكلمنيش كدة قولت له اتفضل من هنا، مفيش ولسه هيقل أدبه ويستظرف تاني صورته فيديو".

 

وتابعت:" لما الناس اتلمت بيقولهم كنت بطلب شاحن، ما الناس اتلمت بيقولهم كنت بطلب شاحن الرجالة بقيت بتقوله هو معلش، السؤال هل هو العادي إن أي حد ممكن يكلم بنات، ويستظرف ويدخل جوا العربية وعايزنا نسكت ليه إحنا حصلنا إيه، السؤال بقى هو مين ده، وهل ده عادي في بنات هتقبل ده عادي مجتمعنا شايف أنه عادي ولما أقوله امشي ميمشيش".

 

معاناتها مع مرض الثعلبة

 

كشف الإعلامية سالي عبدالسلام عن معاناتها مع مرض الثعلبة، وطلبت من متابعيها الدعاء لها، وذلك من خلال تدوينة نشرتها عبر صفحتها على "فيس بوك"، قائلة: "أنا فى الابتلاء ده من ٢٠١٧.. آخر مرة جتلى الثعلبة فى شعرى ومشيت وقالولى مش هتيجى تانى كان من سنتين نفس الشهر ده بالظبط أبريل ٢٠٢٠ عند الناس بتيجى بالواحدة.. أنا حتى فى دى ربنا بيختبرنى بزيادة.. سبحانك يا رب".

 

وتابعت سالي عبدالسلام: "يبتليك الله ويختبرك فى أكتر حاجة بتحبها أو كانت مميزة زمان والناس فاكرة إنها زى ما هي والناس كلها بتمدحها وكانت حلوة زمان ويختبرك، الرضا من عندك يا رب عشان بدأ يروح منى، سامحنى واعفو عنى ومعنديش لا قوة ولا طاقة ولا قادرة أصبر، وأبدأ من جديد العذاب ده، كان لازم أروح الفطار مع الولاد فى الدار ملهمش ذنب وأنا وعدتهم قبل ما اسمع الخبر وابقى مضطرة انبسط واجبر بخواطر وخاطرى مكسور".