رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
د. محمد الباز
رئيس التحرير
وائل لطفى

السيسى للإعلاميين: «انتبهوا وأوعوا من غير قصد تضيعوا بلدكم»

ستوديو

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، خلال افتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي: "لما بتكلم عن أن مشكلتنا في مصر ومشكلة أي مجتمع  إنه إزاي تحافظ على وعي مواطنيك في ظل التطور اللي حصل في الإعلام وتطور وسائل التواصل، مش عشان تحافظ على نظامك كدولة، إنت بتحافظ على بلدك".

 

ووجه حديثه، خلال كلمته بافتتاح مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعي، للإعلاميين في مصر، مرددًا: "أنت كإعلامي وكواحد بتتكلم على وسائل التواصل لازم تتنبه إنت بتتكلم عشان تحافظ على البلد، بس أوعى من غير ما تقصد تلاقي نفسك بتضيّع".

وتابع الرئيس عبدالفتاح السيسي: "إحنا حريصين على حصة مصر من مياه نهر النيل واللي مازدتش من 100 سنة من أيام محمد علي، وهنعمل كل شيء للحفاظ عليها".


كما وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، الشكر للجيش المصري، قائلًا: "توقف مشروع توشكى لم يكن بسبب وجود عيب في الاختيار أو التخطيط، ولكن لعدم القدرة على التنفيذ".

 

وأضاف: "بسجل للجيش المصري أمام المصريين كلهم إن الجيش في مصر ماحاربش الإرهاب بس لكن حارب التخلف والتردي وعدم القدرة للدولة جنبًا إلى جنب مع المستثمرين ورجال الأعمال".

 

وقال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن نجاح الدولة في تحقيق العديد من المشروعات حدث بفضل كبير من الله عز وجل، متوجهًا بالشكر  لكل القائمين على مشروع مستقبل مصر للإنتاج الزراعى، مرددًا: "وأتمنى ننجزه قبل 2024 في ظل توافر المياه الخاصة به".

 

وواصل: "الهيئة الهندسية بتنفذ وأشرفت على آلاف المشاريع بتريليونات، عشان ننجز ده مع دولة بتنمو 2 مليون نسمة بها سنويًا ولو ما أنجزناش ده هنفضل حاسين إن فيه فجوة".