رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

رسائل فنانة لإلهام شاهين وهيفاء: «الكلام فى الدين خط أحمر.. كفاية معصية»

ميار الببلاوي
ميار الببلاوي

قالت الفنانة ميار الببلاوي إن التصريحات الأخيرة للفنانة إلهام شاهين عن الدين لم تعجبها: "إلهام شاهين أستاذتي لكن آسفة تصريحاتها الأخيرة معجبتنيش".

الببلاوي، خلال لقائها راغدة شلهوب ببرنامج "سابع سما" المذاع عبر فضائية "النهار":"اتكلموا زي ما أنتو عاوزين بعيد عن الدين، خلي الدين خط أحمر، الدين غير قابل لوجهات النظر، إنما نزل من عند ربنا للرسول وانتقل لنا عن طريق العلماء، إلهام شاهين أستاذة في مكانها، كنت أحلم إني أشتغل معاها".

ميار الببلاوي: أشفق على هيفاء وهبي كمسلمة 

وعلقت على صورة هيفاء وهبي، قائلة: "هنحفر في الأرض، ونحطها لما العمر يتقدم بينا مينفعش نفضل على معصية، مع احترامي لكل الفنانين ميبقاش السيستم ومنهجي في الحياة أقلع أوي كده، أشفق عليها كمسلمة". 

وعن رأيها في المخرجة إيناس الدغيدي، قالت: "كفايا اللي حاصل لي بسببها"، في إشارة للمشهد الساخن الذي أجبرتها إيناس على تمثيله.

وأردفت ميار: "مضربتنيش على إيدي، لكن لو ربنا محطهاش في طريقي مكنتش عملته، وأنا مرتحتش معاها في اللوكيشن، كانت عنيفة معايا جدًا، لأني بأعترض إني أعمل المشهد بتقولي تعترضي ليه؟ إنتي وافقتي على الفيلم".

وعلقت ميار على مشهد منى زكي في فيلم "أصحاب ولا أعز"، قائلة: "منى زكي بحبها، وهي فنانة كبيرة وعظيمة، حرام نحذف تاريخها عشان مشهد، لكل جواد كبوة".