رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
محمد الباز
رئيس مجلسى الإدارة والتحرير
محمد الباز

مذيعة: «الزواج مش زى البطيخة ده أنت اللى بطيخة» (فيديو)

ستوديو

قالت الإعلامية داليا فؤاد إن الانتقال إلى عالمك الخاص الذي تكون فيه مسئولًا 100% عن جميع القرارات المتخذة فيه، حيث تتحول إلى ولي أمر وصاحب بيت وتصبح فجأة أنت من تقوم بدفع وصل النور وغلق محابس المياه، وإغلاق الشبابيك.

أضافت داليا، خلال تقديمها برنامج ضرب نار، المذاع عبر فضائية القاهرة والناس، أنت فى الزواج تتحول من سنجل بائس إلى متزوج بائس أيضًا، فالبؤس رفيقك الثابت في الحياة.

أوضحت أن الزواج هو المسعى الأساسي لأغلب البشر، حيث يسيرون في دروب مختلفة ويصلون إلى نفس النقطة، يلتقون في قاعة الفرح فالجميع يرغب في تكوين أسرة وبناء عالم جديد يخصه هو فقط ويكون المتحكم الأساسي فيه: "اللي متضايق إن أبوه بيقفل الباب بعد الساعة 12 واللي زهقانة من تحكمات أهلها، اللي نفسه في عيل يشيل اسمه، اللي نفسها في بنت تشعر معها بأمومتها وتختبر نفسها.. رحلة كله عايز يطلعها".

الزواج مش زي البطيخة

وأشارت إلى أنه كعادة أي شيء إذا زاد الطلب على شىء زاد سعره، وأصبح الزواج في أغلب الأوقات صفقة استثمارية: "مين هيجيب أوضة الأطفال؟ مين هيجيب الأجهزة؟ مين هيدفع مهر أكتر؟".

وأكدت أن تكلفة الزواج ارتفعت وتضخمت، معقبة: "مين فرحه أجمد من التاني؟ وتبقى لسا متجوز بقالك يومين ومطلوب منك الأقساط بعد أول أسبوع.. فاقلعي الشبكة".

وتابعت: "الزواج مش زي البطيخة.. ده أنت اللي بطيخة".